مولن: شبکه حقانی به عنوان بازوی اجرایی "آی اس آی" عمل می‌کند

فتاب: دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سازمان اطلاعات پاکستان را متهم کرده است که از شبکه حقانی حمایت می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی، سازمان اطلاعاتی پاکستان موسوم به آی اس آی، به طراحی حمله هفته گذشته به سفارت آمریکا در کابل کمک کرده است.

دریاسالار مولن تاکید کرد که شبکه حقانی به عنوان بازوی اجرایی آی اس آی عمل می‌کند.

روز سه شنبه (۱۳ سپتامبر/۲۳ سنبله) گروهی از شورشیان طالبان حدود ۲۰ ساعت یک ساختمان در حال ساخت را در مرکز کابل به تصرف خود درآوردند و از آنجا به اهدافی از جمله سفارت آمریکا و مقر ناتو ، شلیک کردند.

ساختمانی که حدود ۲۰ ساعت در تصرف طالبان بود، مشرف به محله وزیر اکبر خان است که بسیاری از سفارت خانه‌ها، دفاتر و مهمانخانه‌های خارجی در آنجا مستقر است.

این مقام آمریکایی در ماه ژوئیه نیز گفته بود که پاکستان دستور کشتن سلیم شهزاد، یک خبرنگار پاکستانی را داد.

جسد خبرنگار مقتول در یک کانال آب پیدا شد و مقامات ارشد سیاسی کشور این قتل را محکوم کردند. سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان دخالت در قتل شهزاد را تکذیب کرد.

دولت پاکستان نیز در مقابل، چنین اظهاراتی را غیرمسئولانه دانسته بود.

پیشتر مقام‌های نیروهای بین‌المللی یاری امنیتی در افغانستان، آیساف، نیز از پاکستان خواستند که به اقدامات خود علیه شبکه حقانی شدت بخشد.

دومینیک مدلی، سخنگوی غیرنظامی آیساف روز دوشنبه، (۲۸ سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت که پاکستان مسئول است که فشارها را بر این شبکه افزایش دهد.

آقای مدلی گفت: "دولت پاکستان با شورشیان در خاک خودش هم روبه‌رو است. ما می‌توانیم با پاکستان به طور مشترک (علیه شورشیان) مبارزه کنیم."

در همان حال، کارستن جاکوبسون، سخنگوی نظامی آیساف در این نشست خبری گفت که شبکه حقانی ریشه در پاکستان دارد و از آنجا به حملات خود علیه افراد بی‌گناه در افغانستان ادامه می‌دهد.

جاکوبسون افزود که تلاش‌هایی با مشارکت مقام‌های دولت افغانستان و "بازیگران کلیدی" در جریان است تا پاکستانی‌ها را قانع به انجام اقدامات جدی علیه شبکه حقانی کند.

پیش از آن نیز کامرون مانتر، سفیر آمریکا در پاکستان، گفته بود که شبکه حقانی با دولت پاکستان در ارتباط است. او در گفت‌وگویی با رادیوی پاکستان ( شنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۶ سنبله) خواهان "پایان یافتن" رابطه دولت پاکستان با این شبکه شد.

پس از حمله به سفارت آمریکا و مقر آیساف در کابل، سراج الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی به‌طور ضمنی از تمایل خود برای گفت‌وگو با دولت افغانستان و آمریکا سخن گفت.

حقانی در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت که اگر گروه طالبان با دولت افغانستان و آمریکا گفت‌وگو کند، شبکه حقانی هم از آنها پیروی خواهد کرد.

اما سخنگویان نیروهای آیساف گفتند که در حال حاضر نشانه‌ای وجود ندارد که شبکه حقانی شرایط دولت افغانستان را برای شامل شدن در روند صلح بپذیرد.

این شبکه یکی از سه گروه اصلی شورشی در افغانستان است که رهبری آن به دوش سراج‌الدین حقانی، پسر جلال الدین حقانی، فرمانده پیشین مجاهدین در شرق افغانستان است.

شبکه حقانی در کنار گروه طالبان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار عمدتاً در مناطق مرزی در شرق افغانستان علیه دولت این کشور و نیروهای بین‌المللی می‌جنگند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 1 مهر 1390برچسب:,
ارسال توسط reza&mahdi

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 93
بازدید ماه : 311
بازدید کل : 127380
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1